Hallonskolan

Vad gör våra barn på internet?

Internet är idag en naturlig del av våra barns vardag, och därför måste skolan ta tillvara på det positiva som internet medför. Skolan behöver dessutom ge eleverna kunskaper kring hur de ska hantera och kritiskt granska det som finns på internet (Alexandersson & Davidsson 2016, s.5).


Tittar vi närmre på antalet barn i olika åldersgrupper som använder internet dagligen ser vi att den dagliga användningen av internet hos barn har ökat i åldrarna 2-11 år under de senaste åren. År 2017 använder 67% av alla 6-7-åringar internet dagligen. När barnen är 8-9år har den siffran ökat till 77% och försätter att öka ju äldre barnen blir (Davidsson & Thoresson 2017, s.24). 

De aktiviteter som barnen ägnar sig åt på internet är att titta på tv och video, spela spel, använda läroappar, söka fakta och göra skolarbete samt skriva textmeddelanden och besöka sociala nätverk (Davidsson & Thoresson 2017, s.26-28).
 
Källor:

Alexandersson, K. & Davidsson, P. (red.) (2016). Eleverna och internet 2016. https://www.iis.se/?pdf-wrapper=1&pdf-file=eleverna_och_internet_2016.pdf

Davidsson, P. & Thoresson, A. (red.) (2017). Svenskarna och internet 2017. https://internetstiftelsen.se/docs/Svenskarna_och_internet_2017.pdf
 
Vill du läsa mer?
Är du intresserad att ta reda på mer om hur barns internetanvändning ser ut? Då rekomenderar vi att läsa rapporten Svenskarna och internet där vår information är hämtad från. Länk: https://internetstiftelsen.se/docs/Svenskarna_och_internet_2017.pdf